Adresgegevens
Stationsstraat 26
5151 HB Drunen

Verschil tussen osteoporose en artrose

Het verschil tussen artrose en osteoporose?

Osteoporose en artrose worden regelmatig door elkaar gehaald. Toch zijn het twee heel verschillende aandoeningen. Wat precies het verschil is wordt hieronder uitgelegd.

Artrose wordt in de volksmond ook wel gewrichtsslijtage genoemd. Het is een  reumatische aandoening van het gewrichtskraakbeen en ontstaat doordat er meer kraakbeen verloren gaat dan dat er door het lichaam aangemaakt wordt. Daarnaast vermindert ook de vloeistof (synovium) in het gewricht. Hierdoor beweegt het gewricht minder soepel. Door de slijtage van het gewrichtskraakbeen en een vermindering van de vloeistof in de gewrichten kunnen botten over elkaar schuren. Dit veroorzaakt pijn.

De symptomen van artrose kunnen zijn:
  • Pijn tijdens bewegen van het gewricht (vooral na een tijdje niet bewegen)
  • Stijfheid in het gewricht (vooral na een tijdje niet bewegen)
  • Bewegingsbeperking van de gewricht
  • Standsverandering van het gewricht

Osteoporose is de medische benaming voor botontkalking. Het woord betekent letterlijk ‘bot met gaten’. De botten worden door osteoporose brozer. Hierdoor is er een hoger risico om een bot te breken. Daarnaast geneest een botbreuk ook minder goed. Het kan gebeuren dat de ruggenwervels door de osteoporose inzakken. Dit wordt vaak gezien als iemand plotseling krom gaat lopen of plotseling ietwat krimpt.
Pijnklachten komen minder vaak voor bij osteoporose. Echter ingezakte rugwervels kunnen weldegelijk pijnklachten of uitvalsverschijnselen geven.

Het verschil is dus dat bij artrose de laag kraakbeen af neemt tussen de gewrichten en dat bij  osteoporose de botdichtheid afneemt in het bot zelf.

Verschil osteoporose en artrose