Biceppees

Bicepspees tendionse - Inleiding

Bicepspees tendinose (ook wel tendinitis genoemd) is een ontsteking of irritatie van de lange bicepspees. Dit is de pees die de bicepsspier naar boven verbindt met het schoudergewricht.

Klachten en symptomen schouder en bovenarm

De pijn door de tendinose wordt aan de voorzijde van de schouder en bovenarm gevoeld. De pijn neemt toe bij bewegingen van de arm. De arm heeft vaak weinig kracht bij het buigen van de ellenboog. Vaak is er naast een tendinose van de bicepspees ook sprake van een peesirritatie of peesontsteking van andere spieren van de schouder.

De meest voorkomende oorzaak van bicepspees tendinose is een overbelasting na sportactiviteiten of werkzaamheden waarbij frequente en herhalende bewegingen van de arm nodig zijn, voornamelijk boven het hoofd. Sporters die werpen, zwemmen of een racket hanteren, lopen hierbij het grootste risico.

Bicepspees tendinose kan geleidelijk ontstaan maar ook plotseling na een direct trauma, bijvoorbeeld na een val op de schouder. Soms gaat deze aandoening gepaard met andere aandoeningen zoals scheuren in de spieren rond de schouder ,instabiliteit van de schouder of inklemmen van schouderstructuren (slijmbeurs. spier/peesweefsel). Dit laatste noemt men impingment. Wanneer de pees langdurig ontstoken is, kan de bicepspees scheuren. Als dit gebeurt, is dit meestal alleen bij mensen van vijftig jaar of ouder. Zij voelen bij het tillen van iets zwaars een ‘knap’ en een korte pijnscheut. Bij het aanspannen van de spier, is een verdikking te zien aan de voorkant van de bovenarm (dit komt omdat de spierbuik is verplaatst).

Behandeling pijn in bovenarm

Bicepspees tendinose kan vallen onder de diagnose CANS, voorheen RSI. Zie hiervoor ook elders. Door middel van rust kan de irritatie of ontsteking verdwijnen. Ook moeten bewegingen die de pijn veroorzaken, tijdelijk vermeden worden. Door middel van fysiotherapie kan een ander bewegingspatroon van de arm worden aangeleerd en kan de conditie van de armspieren worden verbeterd. Hierdoor verminderen de klachten. Als de klachten zeer langdurig aanhouden, kan een operatie worden uitgevoerd. Hierbij wordt de bicepspees losgemaakt en de ruimte waar de pees door moet glijden, groter gemaakt door al het ontstekingsweefsel weg te halen.