Adresgegevens
Burgemeester Verwielstraat 67
5062 GC Oisterwijk
Tijdens kantooruren (08.00u-17.00u) kunt u telefonisch een afspraak maken.

Perifeer Arterieel Vaatlijden (PAV)

Bekend zijn de etalagebenen bij arterieel perifeer vaatlijden.
Gerichte looptraining kan helpen bij herstel.

Door slagaderverkalking (dit noemen we atherosclerose) kan een vaatvernauwing of afsluiting in de slagaders ontstaan. Wanneer dit in de beenslagaders gebeurt, spreekt men van perifeer arterieel vaatlijden (PAV). Ook bekend onder claudicatio intermittens ofwel etalagebenen. Door een vernauwing of afsluiting van een slagader naar de benen kan minder of zelfs geen bloed doorstromen. Hierdoor ontstaat een gebrek aan zuurstof in het been.

Het is ook mogelijk dat er zo weinig bloed naar de benen stroomt dat zelfs in rust, of ’s nachts in bed, pijn ontstaat. Dit wordt rustpijn genoemd. Als een patiënt zijn been uit het bed laat hangen ('bengelen') of 's nachts in een stoel gaat slapen, wordt de pijn soms minder.

Als het zuurstoftekort zeer ernstig is, kan het weefsel (de huid en/of de spieren) zelfs afsterven. Dat zorgt voor donkerblauwe of zwarte verkleuringen. Dit noemen we necrose of gangreen (‘koudvuur’). Ook is het mogelijk dat één of meerdere tenen afsterven. Zonder ingreep (bijvoorbeeld door te dotteren of een operatie) waarbij de doorbloeding wordt verbeterd, is een amputatie van de teen of zelfs het hele been soms niet te vermijden.

Conservatieve behandelingen van perifeer arterieel vaatlijden
Behandelingen waarbij niet wordt geopereerd noemen we conservatieve behandelingen.

Er zijn helaas geen medicijnen tegen vaatziekten. Wel zijn er medicijnen die de kans op complicaties van vaatziekten verminderen door de aanwezige risicofactoren (zoals hoge bloeddruk, hoog cholesterol of suikerziekte) te behandelen. Dit zijn bijvoorbeeld een plaatjesremmer (‘kinderaspirientje’), een cholesterolverlager en/of één of meerdere bloeddrukverlager(s).

Naast behandeling met medicijnen is het belangrijk niet te roken. Dit is namelijk de belangrijkste risicofactor voor vaatlijden. Ook is het belangrijk om gezond te eten en regelmatig te bewegen.

Gesuperviseerde looptraining
Looptraining is gericht op het opvoeren van zowel de loopafstand als het looptempo. Als deze looptherapie onder begeleiding van een hiervoor opgeleide fysiotherapeut wordt uitgevoerd (gesuperviseerde looptherapie), zijn de resultaten aanzienlijk beter. Een bijkomend voordeel is dat een hiervoor opgeleide fysiotherapeut, ook aandacht zal besteden aan de leefstijlveranderingen die nodig zijn om het risico op verdere problemen te verminderen. Denk daarbij aan stoppen met roken, gezond eten, het volgens voorschrift gebruiken van medicatie en het ontwikkelen van een actieve levensstijl.