Klachten met uitstraling

Nekhernia - Inleiding

Een hernia (Hernia Nuclei Pulposi [HNP]) is een uitstulping van de tussenwervelschijf. Deze uitstulping kan op een zenuw of op het ruggenmerg drukken, waardoor pijnklachten kunnen ontstaan, of uitvalsverschijnselen (zoals verlammingen en/of gevoelsverlies).

De halswervelkolom bestaat uit zeven wervels (C1 tot C7). Binnen in het halswervelkanaal loopt van boven naar beneden het ruggenmerg. Hieruit ontspringen de zenuwwortels. Deze plaats ligt dicht bij de tussenwervelschijf. Als zich op die plek een uitstulping van de tussenwervelschijf ontwikkelt kan dat aanleiding geven tot beklemming van de zenuwwortel. De meest voorkomende nekhernia's liggen tussen de 5e en de 6e (C5-6) en tussen de 6e en de 7e halswervel (C6-7).

De verschijnselen van de hernia bestaan meestal uit nekpijn die in de arm uitstraalt, eventueel met een doof of prikkelend gevoel. Vaak zijn bewegingen van de nek provocerend voor de klachten. De pijn in de arm staat in het merendeel van de gevallen op de voorgrond en is hevig in de acute fase.

Niet iedere nekhernia hoeft geopereerd te worden. In de meeste gevallen (ongeveer 70-80%) gaan de klachten door middel van fysiotherapie, gedoseerde rust en pijnstillers over. Uw fysiotherapeut kan samen met u de revalidatie in kaart brengen.

U kunt u klachten controleren bij onze pagina over aandoeningen of u kunt een afspraak maken bij een praktijk voor fysiotherapie in de buurt. Zo hebben wij diverse vestigingen in Den Bosch en Eindhoven.

Uitstraling vanuit de nek

Uitstralende pijn ook wel gerefereerde pijn/referred pain genoemd is het verschijnsel waarbij pijn wordt gevoeld op een andere plaats dan waar de weefselbeschadiging/irritatie plaatsvindt.

Klachten en symptomen kunnen lijken op klachten uit de schouder, ellenboog of in de onderarm maar de oorsprong kan in de structuren van de nek liggen.

Referred pain is het verschijnsel waarbij pijn wordt gevoeld op een andere plaats dan waar de weefselbeschadiging plaatsvindt. Een voorbeeld is pijn bij een hartaanval, waarbij de pijn in de linkerschouder en/of de kaak gevoeld kan worden. Referred pain wordt waarschijnlijk veroorzaakt door connecties van hetzelfde ruggenmergsegment waar de weefselschade is en het deel van het lichaam waar men de pijn waarneemt. Hierdoor wordt het signaal van het ruggenmerg in de hersenen "geïnterpreteerd" als komend van het bijbehorende gebied. Ook bij prikkeling van delen van het bewegingsapparaat (spieren, kapsels, banden) kan referred pain ontstaan.

Referred pain kan tot diagnostische verwarring leiden. Daarom is het belangrijk dat uw fysiotherapeut een gedegen onderzoek uitvoert en een aan de hand hiervan op behandelplan samen met u opstelt.

Afspraak maken​

Whiplash Nek - Inleiding

Een whiplash is een letsel aan de nek en/of rug ten gevolge van een ongeval of andere plotselinge gebeurtenis waarbij het hoofd krachtig voor en achteruit bewogen wordt.

Nekpijn, stijfheid in de nek, hoofdpijn ,uitstralende pijn in de armen en of handen.

Botsing

Inactiviteit van de nek resulteert in meer stijfheid en meer pijn, bovendien kan vermindering van kracht ontstaan. Het wordt dus aangeraden in beweging te blijven. Bij meer stijfheid, bewegingsbeperking of spierkrachtsvermindering kan fysiotherapie nodig zijn. De fysiotherapeut kan u helpen in het begeleiden van dit proces en samen met hem/haar maakt u een plan om uw beperkingen in de dagelijkse activiteiten te verminderen.

RSI/CANS - Inleiding

RSI is een verzamelnaam voor klachten, symptomen die voorkomen in bovenrug, nek- en schoudergebied, armen, ellebogen, polsen, handen en vingers. Tegenwoordig ook omschreven als CANS wat staat voor Complaints of Arm Neck and/or Shoulder (klachten aan arm nek en/of schouder).

De symptomen zijn erg uiteenlopend en kunnen bestaan uit. Nekpijn en beperkt beweeglijkheid, pijn in de bovenrug, schouderpijn, elleboog en polsklachten, tintelingen of doof gevoel in de arm, koude handen en vingers en verminderde kracht van de arm en/of hand.

De klachten worden doorgaans veroorzaakt door repeterende bewegingen, een langdurige statische houding of een combinatie van beiden. Verder kunnen persoonsgebonden en werkgebonden factoren een belangrijke rol spelen bij het ontstaan, verergeren of het instandhouden van deze klachten

Wanneer klachten al langer aanwezig zijn kunnen spieren en gewrichten problemen gaan opleveren en zullen deze behandeld worden. Naast het verbeteren van functies van spieren en of gewrichten kan u fysiotherapeut u ook adviseren en of wijzen op werkgerelateerde activiteiten die u zelf kunt aanpassen. Uw fysiotherapeut kan u helpen om te kijken waar uw grootste knelpunten liggen en samen tot een passend behandelplan komen. Bespreek de mogelijkheden en ga hiermee samen aan de slag, zodat u vervolgens weer klachtenvrij kunt functioneren