Voorzijde na trauma

Voorste kruisbandletsel

Een letsel aan Ligamentum cruciatum anterius (voorste kruisband) is een van de meeste voorkomende bandletsels. De voorste kruisband is een stevige band in het centrum van de knie waarvan het ene uiteinde aan het femur (bovenbeen) en het andere uiteinde aan het tibia (scheenbeen) vastzit. De voorste kruisband voorkomt dat het onderbeen ten opzichte van het bovenbeen naar voren verschuift. Wanneer door een ongeval het scheenbeen te ver naar voren schuift kan er een ruptuur (scheur) in de voorste kruisband ontstaan.

De symptomen die optreden bij een ruptuurzijn over het algemeen een plotselinge pijn, het voel van een plop of knap in de knie en een zwelling door een bloeding in het gewricht direct of binnen 12 uur. Daarna zal er een gevoel zij van instabiliteit (het “er doorheen zakken”) en het volledig buigen en/of strekken van de knie is niet mogelijk of zeer pijnlijk.

De ernstigere kruisband letsels hebben zeer vaak ook een meniscusletsel en soms ook een beschadiging aan het kniekapsel tot gevolg.

Er is over het algemeen een behoorlijke kracht nodig om de voorste kruisband te scheuren. De grootste oorzaak van een letsel aan de voorste kruisband is sportbeoefening. Met name de sporten waarbij de voet aan de grond blijft staan en het lichaam snel van richting moet veranderen. Ook een hyperextensie (overstrekking van de knie) kan een letsel veroorzaken.

Bij een voorste kruisband letsel is het van belang de knie weer tot rust en stabiel te krijgen. Samen met de fysiotherapeut wordt er een intensief oefenprogramma opgesteld waarbij de belasting langzaam en geleidelijk wordt opgevoerd. Dit is er op gericht de spieren rond de knie te versterken, zodat deze spieren zoveel mogelijk de functie van de kruisband overnemen. Op deze manier is het mogelijk om met een gescheurde kruisband goed te functioneren. Na afloop van het revalidatieprogramma is de knie in principe stabiel genoeg om alle activiteiten zonder belemmering te hervatten. Indien dit niet het geval is, dan kan de orthopedisch chirurg een operatie voorstellen. Bij de operatie (voorste kruisbandreconstructie) wordt de voorste kruisband vernieuwd.

Meniscus

In het kniegewricht, tussen het femur (bovenbeen) en de tibia (scheenbeen) bevinden zich de mensci ( een schijfje van kraakbeen). De knie heeft een mediale meniscus (binnenzijde) en een laterale meniscus (buitenzijde). De mensci zorgen voor dat de gewrichtsvlakken goed op elkaar aansluiten. Daarnaast zorgen ze voor stabiliteit, schokdemping en verdeling van de krachten die op het gewricht in werken.

Wanneer een meniscus beschadigt raakt geeft dat pijnklachten. De pijnklachten zijn vaak goed lokaal aan te wijzen bij de gewrichtsspleet. Daarnaast is er vaak spraken van slotklachten, klikkend gevoel in de knie en het niet volledig kunnen buigen en/of strekken van de knie.

Over het algemeen zijn er twee oorzaken te onderscheiden. Ten eerste het meniscusletsel als gevolg van ouderdom, en ten tweede het meniscusletsel als gevolg van een (sport)ongeval. Met het ouder worden neemt de elasticiteit van de meniscus af en wordt deze harder en brozer. Het gevolg kan zijn dat er onder belasting kleine barstjes in de meniscus komen en er uiteindelijk een scheur ontstaat. Een meniscusletsel als gevolg van een sportongeval wordt veroorzaakt door een beweging waarbij het onderbeen stil blijft staan, de knie over het algemeen gebogen is, en waarbij dan de rest van het lichaam draait.

Niet in alle gevallen is operatief ingrijpen noodzakelijk. Afhankelijk van de ernst van het letsel kan conservatieve behandeling voldoende zijn. Hierbij wordt er middels fysiotherapie het actief stabiliseren van de het gewricht verbeterd waardoor de druk in de knie zal verminderen. Als er wel wordt gekozen voor operatief ingrijpen dan is er preoperatieve therapie sterk aan te bevelen, die ook gericht is op het verbeteren van spierfuncties om zo de revalidatie na de operatie te bespoedigen.