De Mechanische Diagnose en Therapie volgens Mc. Kenzie voor a-specifieke rugklachten is in de jaren vijftig ontwikkeld door Robin McKenzie, een inmiddels wereldbekende fysiotherapeut uit Nieuw Zeeland.

Het blijkt dat voor 80% van de a-specifieke rug- en nekklachten geen duidelijke oorzaak aan te geven is. Dit feit leidt vandaag de dag tot verwarring in de wetenschappelijke en medische wereld. Men is op zoek naar de pathologisch - anatomische verklaring van één van de meest frequent voorkomende aandoeningen in de westerse wereld. In ontwikkelingslanden lijken chronische rug- en beenklachten , veroorzaakt door de lumbale tussenwervelschijf nauwelijks voor te komen.

Met welke klachten kunt u terecht bij de McKenzie therapeut?

Het zijn deze a-specifieke rug-en nekklachten waar het McKenzie concept zich mee bezig houdt.

Zowel voor de diagnose als de therapie gebruikt het McKenzie Concept echter geen pathologisch-anatomisch model, maar een ander classificatie model. Dit model is gebaseerd op de symptomen van de patiënt. Door te bepalen welke mechanische factoren van invloed zijn op het klachten patroon van de patiënt, wordt vervolgens vastgesteld welke oefeningen en adviezen voor de patiënt geschikt zijn. De oefeningen bestaan uit actieve oefeningen, die de structuur en stofwisseling van de weke delen, inclusief die van de tussenwervelschijf verbeteren. Deze oefeningen zijn gemakkelijk in het dagelijks leven in te passen.

Het doel van deze benaderingswijze is de patiënt onafhankelijk van manuele- en fysiotherapie te laten functioneren.

Bij het McKenzie concept staat de zelfwerkzaamheid van de patiënt centraal en is de therapie grotendeels "hands-off" voor de therapeut. Slechts indien de patiënt het niet meer alleen kan, zal de therapeut gerichte therapeutische technieken gebruiken.

Niet gevonden wat u zoekt?

Stel uw vraag via ons contactformulier of neem contact op via telefoonnummer 073-623 22 22. Alle telefonische- en administratieve taken worden binnen FysioCompany uitgevoerd door onze secretaresses op het Centraal Bureau. Zij staan u graag te woord. Neem contact op