Een manueel therapeut is een fysiotherapeut die na zijn basisopleiding voor fysiotherapie een aanvullende opleiding voor manuele therapie heeft gevolgd. Daarbij heeft hij extra kennis opgedaan over de bewegingsmogelijkheden van het lichaam en in het bijzonder van de wervelkolom.

Het doel van manuele therapie is enerzijds het beter laten functioneren van de gewrichten en anderzijds het verbeteren van houding en bewegingen. Hiervoor gebruikt de manueel therapeut een aantal specifieke technieken die in de gewrichten kunnen worden toegepast.

De effecten van manuele therapie zijn vaak direct na de behandeling merkbaar, bewegen gaat gemakkelijker en er is vaak een afname van pijn. Het behandelprogramma van de manueel therapeut bestaat verder uit het geven van goede instructies, adviezen, begeleiding en inzicht in gezond bewegen.
Meestal is zacht trekken aan of duwen tegen de lichaamsdelen voldoende. Soms vult de manueel therapeut deze behandeling aan met gedoseerde impulstechnieken. De gewrichten worden dan wat sneller bewogen. Daarbij hoort men soms een knappend of krakend geluid. De meeste patiënten ervaren dit als een kortstondig vreemd gevoel, maar vinden het over het algemeen niet pijnlijk.

Wanneer gaat u naar een manueel therapeut(e)?

Als u een gewricht slecht kunt bewegen, of daar pijn bij hebt, kan manuele therapie uitkomst bieden. De effecten van manuele therapie zijn vaak direct na de behandeling merkbaar; gewrichten functioneren beter en bewegen gaat gemakkelijker.

Voorbeelden van klachten die een manueel therapeut kan behandelen:

• hoofd- en nekpijn in combinatie met het slecht kunnen bewegen van de wervelkolom;
  • nek- en schouderklachten met uitstraling naar de armen;
  • lage rugklachten, al dan niet met uitstraling naar de benen;
  • hoge rugklachten, al dan niet in combinatie met rib- en borstpijn;
  • duizeligheid bij het bewegen van de nek;
  • kaakklachten, al dan niet in combinatie met nekklachten;
  • heupklachten.

Of en hoe manuele therapie ook uw specifieke klacht kan verhelpen,
moet blijken tijdens de screening en/of de intake en het onderzoek.
Maar dit is tevens afhankelijk van uw eigen inzet.

Samen met u beslist de manueel therapeut of manuele therapie zinvol is.

De Nederlandse Vereniging voor Manuele Therapie (NVMT) zorgt voor registratie en verplichte na- en bijscholing van de manueel therapeut. Daardoor wordt u bij een door de NVMT erkende manueel therapeut altijd behandeld door iemand die ter zake kundig is.
Voor meer info over de Nederlandse Vereniging voor Manuele Therapie (NVMT) en geregistreerde manueel therapeuten ga naar www.nvmt.nl

Bron: Patiënten informatie folder NVMT

Een duidelijke animatie voor de consument; wat kan de manueeltherapeut voor mij betekenen en wat kan ik van de manueeltherapeut verwachten?

Klik hier.

Niet gevonden wat u zoekt?

Stel uw vraag via ons contactformulier of neem contact op via telefoonnummer 073-623 22 22. Alle telefonische- en administratieve taken worden binnen FysioCompany uitgevoerd door onze secretaresses op het Centraal Bureau. Zij staan u graag te woord. Neem contact op