Zweepslag

Een zweepslag is een specifieke aandoening aan de kuitspier. Het gaat hierbij om een scheuring van het spierweefsel van de kuit musculatuur. De naam zweepslag is vanwege zijn herkenbare ontstaanswijze vanuit een acute situatie.

Een zweepslag kan acuut ontstaan tijdens bewegen en geeft een scherpe pijnscheut. De pijn wordt meestal in het midden of aan de binnenzijde van de kuitspier gevoelt en kan gepaard gaan met zwelling en blauwverkleuring. Het staan en lopen op het aangedane been is in de eerste fase pijnlijk en beperkt. Sportactiviteiten moeten even gestaakt worden en ook in het dagelijks functioneren kunt u er hinder van ondervinden. Bij aanspanning of rek op de kuitspier kan de pijn geprovoceerd worden zoals bijvoorbeeld bij het afwikkelen van u voet tijdens het lopen.

Bij een sport en of beweegactiviteit met een explosieve krachtsinspanning(bijv bij een sprint) of activiteit waarbij er veel kracht op de kuitspierkomt (bijv. berg op wandelen)  kan er in de kuitspier een scheuring ontstaan.

Een spierscheur herstelt in principe vanuit zichzelf in 6-8 weken. In de eerste fase acuut na de spierscheur kan uw fysiotherapeut u tips en of adviezen geven die voor u op dat moment van toepassing zijn. Daarna kan er gekeken worden wat de beperkingen zijn en welke behandeling en of oefeningen er ingezet kunnen worden om het herstel te bevorderen. Wanneer u uw sport- of beweegactiviteiten weer wilt hervatten dan kunt u samen met uw fysiotherapeut een plan maken om tot een verantwoord herstel te komen.