Verstuikte enkel

Jaarlijks lopen ongeveer 500.000 Nederlanders een enkelletsel op, waarvan het merendeel door sport. Door de verzwikking zijn het kapsel en sommige banden van het enkelgewricht gedeeltelijk of geheel ingescheurd. In het merendeel van de gevallen gaat het om verrekking of scheuring van de banden aan de buitenzijde van de enkel.

Vaak is er een duidelijke zwelling aan de buitenzijde of binnenzijde van de enkel te zien. Meestal is er sprake van pijn en een bewegingsbeperking van het enkelgewricht. Het is ook heel normaal als er een blauwe verkleuring rondom de enkel en voet ontstaat.
Bij een scheuring of verrekking aan de buitenzijde kan er alsnog pijn aan de binnenzijde van de enkel optreden.
De voet teveel laten afhangen veroorzaakt pijn. Daarom is bij acute pijn en zwelling altijd een gerichte behandeling gewenst.

In het merendeel van de gevallen ontstaat een enkel verstuiking tijdens sportactiviteiten, maar ook tijdens uw dagelijkse activiteiten kan het gebeuren dat u uw enkel verstuikt.

Het herstel van zo’n geblesseerde enkel gaat voor een deel vanzelf over. Maar rust in de eerste 2-3 dagen is gunstig voor de genezing. Daarna is ‘gedoseerd bewegen’ met een tapebandage een veel gekozen behandelmethode. De fysiotherapeut kan worden ingeschakeld om de beweeglijkheid alsmede de spierkracht en -coördinatie te herstellen. Afhankelijk van de ernst van de enkelblessure, kan iemand na 1-6 weken meestal weer normaal lopen en functioneren in de dagelijkse activiteiten. Afhankelijk van uw hulpvraag kan uw fysiotherapeut samen met u een plan opstellen om weer zo snel mogelijk op een verantwoorden manier te bewegen.