De golferselleboog of epicondylitis medialis is een irritatie/overbelasting van de aanhechting van de pezen aan het uiteinde van de binnenzijde van de bovenarm ter hoogte van de elleboog. Andere benamingen zijn Forehand-tenniselleboog, honkbalelleboog en kofferelleboog. De pezen zorgen onder meer zorgen voor het buigen van de pols, hand en vingers.

Pijn aan binnenzijde van de ellenboog soms uitstralend naar onderarm, pols en hand Krachtsverlies (vooral in gestrekte positie).

De oorzaak van de klachten is niet bekend. Soms lijken de klachten te zijn veroorzaakt door kortdurende overbelasting van de betrokken spieren of langdurige aanhoudende repetitieve belasting van de handsbuigers. Een golferselleboog is echter ook bij mensen die nooit golfen een veel voorkomende aandoening. De golferselleboog kan vallen onder de diagnose CANS, voorheen RSI. Zie hiervoor ook elders omschreven bij aandoeningen.

Een golferselleboog gaat bij stopzetting van de (over)belasting na verloop van tijd spontaan over. De hersteltijd is variërend. Vaak kost dit wel tijd - wisselend van een paar weken tot een jaar. Het is niet zinvol absolute rust te houden. Fysiotherapie kan uitkomst bieden. Fysiotherapie kan helpen om de pijnklachten te verminderen en om de kracht en coördinatie van de spieren weer te verbeteren. Samen met u kan de fysiotherapeut tot een persoonlijk behandelplan komen om de beperkingen in het dagelijks leven zo goed mogelijk onder controle te krijgen.